Saskia De Coster

© Rob Stevens

Saskia de Coster (°1976) is opgemerkt columnist en deelnemer aan televisiedebatten, kunstenaar die bruggen weet te slaan naar andere genres maar bovenal de auteur van een nu al schitterend en in zijn soort uniek literair oeuvre. Meerdere van haar romans stonden op de longlist van de BNG en de AKO Literatuurprijs. Haar laatste roman, Wij en ik, won de Opzij Literatuurprijs, verschijnt in het Engels en het Duits en verkocht meer dan 40.000 exemplaren.

Editie 52 - 19 mei 2024

Een kleine filosofie van grote emoties

We leven in een tijd vol emoties. Ze beïnvloeden ons dagelijks leven, maar ook ons politiek bestel. Sommige emoties worden als ‘goed’ en ‘wenselijk’ gezien, andere zetten we weg als ‘verwerpelijk’ en ‘zwak’. Maar is dat zo? Is een beetje jaloezie niet net heel gezond? En is angst soms een schild tegen meer kwaad?

Wat alleen wij horen

Melanie is een alleenstaande moeder die vastbesloten is niet meer over zich heen te laten lopen; Claus wil zijn moeder helpen en roept de hulp in van zijn vrienden uit het dierenrijk; Heinz verliest langzaamaan zijn grip op de dingen en zoekt houvast bij zijn vrouw Abigail en zijn cassettebandjes; Martin is een dertigjarige bewaker die worstelt met zijn vrijgezellenbestaan; Erin raakt betoverd door haar nieuwe buurvrouw. Dit zijn de vijf hoofdpersonages uit het oude Atlasgebouw waarin volop geroddeld, geliefkoosd, begluurd en op de vingers getikt wordt. Als de bewoners op een dag horen dat hun zo vertrouwde Atlasgebouw tegen de vlakte zal gaan, lijken de muren dunner dan ooit. Sommigen steken hun kop in het zand, vastbesloten om deze storm aan zich voorbij te laten gaan. Anderen trekken ten strijde. Lukt het de bewoners om zich te verenigen tegen het dreigende noodlot? Of is het een bij voorbaat verloren gevecht in een wereld waarin niets hetzelfde blijft?

Wij en ik

Wij en ik is een briljante, scherpzinnige familieroman, vol intigrerende karakters die met veel psychologisch inzicht en mededogen opgetekend zijn. Het boek neemt de hedendaagse Europese mens de maat, en beschrijft hoe sterk familiebanden zijn. Saskia de Coster verweeft met haar sublieme, spitsvondige pen het tragische en het komische in een roman die zowel een literaire Desperate Houswives is als een Europees antwoord op Vrijheid van Jonathan Franzen. Een magistrale kroniek van een manke familie en van deze tijd.

Stervensuur

‘Sinds Poe, sinds Dostojevski, sinds de oude, antieke dagen van de thriller, de detective, bestaat er een hechte band tussen de daad (een criminele handeling), degene die deze criminele handeling verricht, en de zoektocht naar de dader, of naar diens beweegredenen.’ – Manon Uphoff, uit: ‘Daad, plek, getuige’
In de afgelopen tien jaar heeft Anthos|Literaire Thrillers laten zien dat de grens tussen thrillers en literatuur een denkbeeldige is. Speciaal voor Stervensuur schreven acht literaire auteurs een spannend verhaal, waarbij sommige voor het eerst in de huid van een thrillerauteur kropen. Bas Heijne verzorgde de inleiding van deze bijzondere bundel, en voorziet de discussie over de vraag of thrillers literair kunnen zijn van kritisch commentaar.

Herman Koch, Marcel Möring, Rob van Essen, Christiaan Weijts, Wanda Reisel, Saskia de Coster, Stine Jensen en Manon Uphoff schreven mee aan deze opmerkelijke bundel. Zij wagen zich hier – sommigen voor het eerst – aan het genre van het spannende boek. Acht prachtige, huiveringwekkende noodlotsverhalen zijn het resultaat.

Dit is van mij

'Dit is van mij' is een kristalheldere roman over het eindeloos uitstellen van keuzes en de gekte van liefde. Jakob wil Jade en Jade wil alles, behalve keuzes maken. Jade laat een jongetje uit Oost-Europa overkomen, maar eigenlijk is het Jakob die voor hem moet zorgen. Tegelijkertijd hangt Jakob ook rond op de speelplaats van de ongebonden seks. Jade is enkel bezig met haar film, haar moeder en zichzelf. Als Jade op een dag weggaat, is Jakob totaal ontredderd. Hij graaft dieper in Jades verleden en roept de hulp in van een vreemde stoet aan personages. Jakob raakt verstrikt in haar intriges en zijn zelfbedrog. Jade blijkt verder van hem af te staan dan hij ooit had kunnen vermoeden.